Keramiek
Alle voorwerpen gemaakt van gebakken klei noemen we keramiek. Keramiek is afgeleid van het Griekse woord Keramos, dat leem, pottenbakkersklei of letterlijk ‘werk gemaakt van aarde’ betekent. Keramiek is één van de aller oudste materialen die de mensheid kent. Overal waar men sporen aantreft van oude menselijke nederzettingen zijn ook vondsten van keramiek gedaan. De zuiverheid van de klei en de temperatuur van het stoken bepaalt of we praten over porselein, aardewerk of steengoed. Porselein ontstaat uit een zeer hoogwaardige klei en levert na het stoken op hoge temperaturen een glashard product op. Aardewerk wordt van iets minder hoogwaardige kleisoorten gemaakt en kan alleen op lagere temperaturen worden gestookt. Steengoed zit kwalitatief er tussenin. Veel kunstenaars door de eeuwen heen gebruiken het simpele materiaal klei om hun ideeën vorm te geven. Klei is namelijk zacht, kneedbaar, vormbaar en daarmee voor de kunstenaar een sensueel materiaal. Klei wordt na verhitting hard en ongenaakbaar, maar ook kwetsbaar en fragiel of juist stoer en krachtig. In klei kan de maker zijn of haar persoonlijke emotie en subjectiviteit leggen.
Ceramix
En dat is nou precies wat we in Maastricht kunnen gaan bewonderen tot begin 2016. Directeur Stijn Huijts van het Bonnefanten Museum vertelt over deze prachtige tentoonstelling genaamd Ceramix. In samenwerking met Cité de la Céramique (Sèvres Fr) en la Maison Rouge (Parijs Fr) presenteert het Bonnefanten Museum een eigenzinnige selectie over het gebruik van keramiek door 20e- en 21e-eeuwse kunstenaars. Samengesteld door de gastconservatoren Camille Morineau en Lucia Pesapane, met werken van meer dan 100 kunstenaars. Zo’n 250 topstukken uit internationale museum- en particuliere collecties. Met de meest uiteenlopende vormen en materialen, van schilderijen en sculpturen tot installaties in mixed media. Kunstenaars zoals Matisse, Rodin en Picasso kennen we uiteraard allemaal. Maar hedendaagse kunstenaars zoals Ai Weiwei, Jeff Koons en Katusyo Aoki waarschijnlijk een stuk minder. Nog twee, voor de meesten onder ons, onbekende namen, namelijk Jessica Harrison en Shary Boyle zijn ook te bewonderen in Maastricht. En laten deze dames nou net mijn twee favoriete vrouwelijke kunstenaars zijn! Bof ik even! Dus een unieke kans om het werk van deze twee toppers met eigen ogen te aanschouwen. Waarschuwing: beiden met hoge hebfactor ! Mijn schouw mag vol met al deze überhippe coole stoere vrouwenfiguurtjes in delicate kanten baljurken. Yes please!
Jessica Harrison
Oké, porseleinen vrouwenbeeldjes in baljurken zijn nou niet echt het prototype van cool en hip in je interieur. Maar Jessica Harrison’s delicate porseleinen figuurtjes zijn echt da bomb! Namelijk één in het oog springend verschil met oma’s porseleinen beeldjesverzameling is dat ze vol getatoeëerd zijn in nek, rug, armen en borst met zeemanachtige tatoeages. De beeldjes zijn ± 22 cm hoog. Ik wil ze allemaal! Jessica Harrison is een getalenteerde kunstenares met een voorliefde voor het bizarre. Ze studeerde af in beeldhouwkunst aan het Edinburgh College of Art. In 2014 had ze een solo expositie in Parijs (Flash) met deze mooie dames. Check haar website Ze heeft ook nog een andere serie gemaakt genaamd “Broken” met keramieke vrouwenbeeldjes maar die is behóórlijk bloederig. Met uitgerukte harten en doorgesneden kelen. Persoonlijk word ik daar iets minder blij van…
Shary Boyle
Nog zo’n getalenteerde dame naar mijn hart is de Canadese kunstenares Shary Boyle. Met een fascinerende reeks van intrigerende porseleinen figuurtjes zet Shary vraagtekens bij onze perceptie van vrouwelijke schoonheid. Al haar figuurtjes zijn magisch, krachtig, verfijnd en confronterend tegelijkertijd. Shary Boyle is thuis in veel disciplines zoals tekenen, schilderen, beeldhouwkunst en performance art. Haar werk kenmerkt zich door thema’s zoals ongelijkheid in geslacht en klasse. Met het uitlokken en verkennen van verschillende stadia van emoties via haar verfijnde vakmanschap zet zij zich definitief op de artistieke kaart wat mij betreft. Na de middelbare school op Wexford Collegiate School voor de Kunsten is zij in 1994 afgestudeerd op het Ontario College of Art. Ze is een boegbeeld van de feministische kunstbeweging.
Nog twee hedendaagse kunstenaars die een plekje in mijn blog verdienen zijn de Japanse Katsuyo Aoki en de Chineese Ai Weiwei. Katsuyo Aoki maakt de meest minutieus gedetailleerde gedecoreerde schedels van Chinees porselein. Met haar ‘Predictive Dreamseries’ bewijst Katsuyo Aoki dat zelfs de dood mooi kan zijn.
Ai Weiwei is één van de meest invloedrijke culturele kunstenaars van de 21ste eeuw en laat een gigantische rijstkom zien. Een voorwerp wat dagelijks wordt gebruikt in China nu gevuld met verswater parels in plaats van rijstkorrels. En zo wordt een simpele rijstkom verheven tot een waardevol (kunst)object.
Van 16 oktober 2015 tot 31 januari 2016.
In het voorjaar 2016 reist de tentoonstelling naar Parijs en Sèvres.
Dus je hebt nog even. Zet het in je agenda
Have fun 🙂
Rosalisa
Sorry, the comment form is closed at this time.